Prva ovogodišnja izložba u RH i šire, predstavlja finaliste fotografskog natječaja Kultura u fokus, koji se realizira uz potporu Sveučilišta Sjever, a čiji je autor projekta doc.art. dr.sc. Mario Periša, otvorena je na Novu godinu u Fotoklubu Split a zbog interesa javnosti produžena do daljnjeg.
lzložba donosi pobjedničku seriju te fotografije dobitnika nagrada po kategorijama natječaja – Milana Šabića, Davora Puklaveca, Krunoslava Večenaja, Stipe Suraća, Zoee Šarlije, Dinka Neskusila te video prezentaciju 100 najuspješnijih radova, među kojima su i bivši i sadašnji studenti Sveučilišta Sjever
Na natječaj ”Kultura u fokusu” pristiglo je 1438 fotografija, a stručni žiri izabrao je 100 najuspješnijih radova koji su vidljivi u različitim digitalnim inačicama virtualne šetnje po Sveučilištu Sjever a dostupni na stranici kulturaufokusu.com . Ova izložba u Fotoklubu Split je ujedno prilika za novi početak i otvaranje šestog po redu natječaja koji se ove godine se odvija pod geslom:
KORONA U KULTURI: KULTURA U FOKUSU 20:21
– S prvim danom nove godine otvorili smo novi natječaj, šesti po redu, koji se odvija pod geslom “Korona u kulturi: Kultura u fokusu 20:21” – kaže Maja Prgomet, predsjednica Fotokluba Split, koja je i otvorila Novogodišnju izložbu., koji se provodi na mediapitch.com platformi
Iz Kataloga izložbe:
Projekt KULTURA U FOKUSU se pet dodina zaredom realizira kroz međunarodni fotografski natječaj na platformi mediapitch.com, a od ove godine aktualizira i popularizira na stranici kulturaufokusu.com
Cilj ovog projekta je istraživanja percepcije kulturne baštine i povijesnih okolnosti, ujedno promovirajući duhovne vrijednosti, kulturna ostvarenja i umjetničke prakse.
Svrha kulture je odgovor na izazove i napetosti koje se nužno nameću ljudskom opstanku i djelovanju. Nastojanja da se nadvladaju teškoće koje se isprječuju ljudskom životu i ostvarenju naših planova i ciljeva gradivni su elementi kulture:“smislonosan sastav i vrijednostan sklop vezan za živu duševnost ljudsku, koji se nagomilan u duhovnim objektivitetima, odnosno dobrima ustrajno ostvaruje, ali se nikad i ne da smatrati konačno završenim«1.
Tako naš odnos prema kulturi(u fokusu) nanovo započinje tamo gdje je se i završava, u kalendarskoj kronologiji vremena, prikazan u vremenskim jedinicama ekvivalentnim ekspozicijskim vrijednostima fotografskih tehnika, koje svjedoče dokumentarnost i umjetničku virtuoznost autora s ove ili one strane objektiva.
Realizacija ovogodišnje Kulture u fokusu ostat će upamćena i zbog pandemije izazvane korona virusom. Stoga, simbolično i pomalo u inat, na sam kraj 2020 odnosno s prvim danom Nove 2021. godine, otvaramo fizičku izložbu Kultura u fokusu u galerijskom prostoru Fotokluba Split.
Koliko god bili svjesni činjenice da nismo mogli planirati, i na vrijeme najaviti hodogram aktivnosti za ovu godinu, niti uspješno predvidjeti način na koji će se realizirati planovi, postajemo svjesni da otvorena igra između predviđanja i slučajnosti, spleta okolnosti i mogućnosti, odvaja nas od ustaljene prakse i daje novi pogled na ono što je bilo te pomalo razotkriva ono što može biti. U tom međudjelovanju izazova i mogućnosti, ipak se vraćaju stvari na njihovo mjesto, dajući neki smisao i red u naizgled kaotičnom vremenu i prostoru, poput njihanja dvostrukog klatna kako u svojoj filozofiji vidi odnos kulture i povijesti filozof Pavao Vuk Pavlović.
Tako pobjednička serija fotografija autora Milana Šabića, naslovljena Mediteran, kroz dobro prepoznatljive motive grada Splita, vraća se u ishodišnu točku, prikupljajući u sebe sve ono što se moglo nakupiti, kroz sam fotografski proces višestrukih ekspozicija, ali i svih simboličkih asocijacija i jezične interpretacije. “Serija Mediteran nastala je kao moj odgovor na problem romantizacije Mediterana koji se gotovo isključivo prikazuje kao šarena i sunčana destinacija, svojevrstan kič, često ignorirajući život koji tu postoji i u manje privlačnim mjesecima, … ističe Milan u obrazloženju svoga rada…Sa protokom vremena unutar same ekspozicije odabranih kadrova, i vremenskog odmaka u interpretaciji ovih radova, smisao i značenje ovih uradaka dobiva još jednu dimenziju: „Dok su na snazi bile intenzivne mjere tzv. „ lock down“ prilikom razmatranja pristiglih radova članovi žirija nisu ostali imuni na utjecaj aktualnih zbivanja,“ pustoš turističkih destinacija koja su bez ljudi svedena na kulise nekog postapokaliptičnog filma“2, ilustrirala je i kompenzirala uobičajenu vizuru grada ova serija fotografija . Izbor najuspješnijih radova upućuje na stajalište da „značenje umjetnosti /umjetničkog djela nije dano po sebi, nije ontološko tek po predmetu nego da nastaje u kulturi i svijetu koji služe kao ‘mehanizam’ proizvodnje vrijednosti, značenja, smisla i kontekstualizacije sadržaja što je za postmodernizam bitno jer su aspekti umjetničkog djela podređeni zahtjevima suočavanja, povezivanja i transformiranja značenja.4
U analizi ovog Šabićevog rada, možemo se referirati na početke povijesti fotografije te na Daguerrovu fotografiju praznog Boulevard du Temple u Parizu, u kojoj su zbog duge ekspozicije ljudi iščezli sa ulice, dok u Šabićevim fotografijama dugih ili višestrukih ekspozicija, njihova se brojnost umnaža. Dakle, sama tehnika i tehnologija mijenjaju sadržaj i iskrivljuju mimetičko predstavljanje realnog prostora, izmjenjuju informaciju o prikazanom, može se reći da je i lažiraju; dajući drugačije značenje i iskustvo s različitim ishodima konotacije sadržaja, ovisno o načinu raspolaganja s vremenom u tehnici ekspozicije, kao i kontekstu vremena u procesu interpretacije.
To je izazov pred fotografima koji svjedoče i dokumentiraju, tehničko-tehnološki obrađuju fotografske procese i kontekstualiziraju značenje slikovnog sadržaja.
A to su i osnovna načela i kriteriji projekta kultura u fokusu, koji ima za cilj iz perspektive fotografske slike očuvanje balansa vještine i zanatskog umijeća kao i umjetničke slobode u kompoziciji i konceptualizaciji sadržaja.
Kultura u fokusu ostvaruje svoje ciljeve i postaje prepoznatljiva platforma koja promovira umjetničke prakse te vrednuje i nagrađuje autore fotografija. Ovogodišnja prezentacija radova bila je izazov kako u tehničkom tako i koncepcijskom smislu. Na natječaj je pristiglo 1438 fotografija, a stručni žiri izabrao je 100 najuspješnijih radova koji su vidljivi u različitim digitalnim inačicama virtualne šetnje po Sveučilištu Sjever a dostupni na stranici kulturaufokusu.com te u konačnici na sam početak nove godine i u realnom prostoru u Fotoklubu Split što je ujedno prilika za novi početak i otvaranje šestog po redu natječaja koji se ove godine se odvija pod geslom:
KORONA U KULTURI: KULTURA U FOKUSU 20:21
1 Pavao Vuk Pavlović 2 Krasnodar Peršun 3 Miško Šuvaković
napisao: doc.art. dr. sc. Mario Periša